Företagsvärdering

Det finns flera metoder för företagsvärdering, dvs för att värdera företag. De olika metoderna ger olika värden eftersom det inte går att exakt fastställa ett objektivt värde för ett företag.

De vanligaste metoderna är:

avkastningsvärdemetoden, som utgår från företagets förväntade resultat. Enligt denna metod värderas företaget till nuvärdet av de beräknade framtida vinsterna

cash-flowmetoden, som utgår från företagets framtida förväntade kassaflöden

substansvärdemetoden, som utgår från värdet på företagets tillgångar och skulder. Detta är den vanligaste metoden, där företagets värde beräknas till skillnaden mellan tillgångarna och skulderna, värderade till marknadsvärdet.

Bjorn_Lunden_Logo_700.png

Bjorn Lunden är ett SaaS-företag baserat i nordvästra Europa, där sex välrenommerade varumärken med en gemensam passion för att förenkla företagande har gått samman. Vi har en enkel övertygelse: varje företag förtjänar tillväxtmöjligheter. Vi är här för att göra det möjligt.