Följ arbetsprocessen
Med Digitala Företaget kan kunden leverera in alla underlag som rör företaget. I appen tilldelas varje händelse ett nummer som kunden antecknar på det fysiska dokumentet som kunden även arkiverar. Finns inget fysiskt dokument registreras löpnumret i systemet med automatik. När kunden registrerat händelsen får ni på redovisningsbyrån tillgång till underlaget via ert adminverktyg. Ni säkerställer att underlaget innehåller all information som krävs för att bokföra händelsen. Ju snabbare ni gör detta, desto snabbare kan ni påtala att något behöver kompletteras innan kunden glömt detaljerna kring händelsen.
Vi rekommenderar att ni uppmanar kunderna att skicka in sina underlag så ofta som möjligt, och att ni dagligen kontrollerar att de är säkerställda genom att tilldela händelsen en status.
5-punktslista att skicka till kunden, som förklarar de rutiner kunden bör följa (wordfil) »
När perioden är slut stämmer ni av att alla underlag finns med. Det gör ni lämpligast genom att kunden mejlar er kontoutdraget för perioden i Excel-format. Har ni tillgång till kundens bankkonto kan ni göra detta åt kunden. Kontoutdraget importerar ni till adminverktyget i Digitala Företaget och stämmer av. Om något skulle saknas framgår detta tydligt och ni kan flytta över händelsen från kontoutdraget in i appen. På så sätt ser kunden vilka händelser som behöver kompletteras.
När periodens alla händelser i kundföretaget är kompletta och samlade i Digitala Företaget exporterar ni dessa via en SIE-fil till ert ekonomisystem.
Jobbar du i BL Administration finns en direktöverföring som innebär att du kan överföra händelser från administrationsverktyget direkt till BL Administration (BL Bokföring/Plus). Vid överföringen följer bilder och PDF-filer med och lägger sig som ett kopplat dokument till verifikationen som skapas.